Aktualności

Mieszkanka Żoliborza oszukana metodą „na wnuczka”

Data publikacji 17.04.2024

W ostatnich latach zauważalnym problemem są oszustwa dokonywane na szkodę osób starszych. Wśród oszustw popełnianych na szkodę seniorów dominują oszustwa dokonywane metodą na „wnuczka”, „policjanta-funkcjonariusza CBŚP”, „pracownika banku” i „wypadek”, a ostatnio na „listonosza” i „pracownika poczty”. Tym razem oszustom uwierzyła 87-letnia mieszkanka Żoliborza.

Drogi Seniorze!

Oszustwa dokonywane metodami „na wnuczka”, „na policjanta” lub na inną legendę charakteryzują się wyjątkowo wyrafinowanym i cynicznym sposobem działania sprawcy, dlatego nie należy lekceważyć tej metody. Przestępcy dokładnie opracowują scenariusz oszustwa, niejednokrotnie wprowadzając realistyczne elementy (płacz i krzyki rzekomych uczestników wypadku, pojawienie się nazwy banku na wyświetlaczu telefonu ofiary, weryfikacja danych „policjanta” po wybraniu przez ofiarę numeru 112 na klawiaturze telefonu). Oszuści są wyjątkowo czujni, bardzo szybko reagują i wyciągają wnioski z informacji przekazywanych przez media i Policję. Stosowane rodzaje i mechanizmy działania sprawców świadczą o tym, że przestępcy analizują wiadomości o teraźniejszych metodach, jak i informacje, które mogą wykorzystać do opracowywania kolejnych legend.

W ostatnim czasie oprócz znanych metod „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku”, „na prokuratora”, „na funkcjonariusza CBŚP”, pojawiła się również metoda „na pracownika poczty” i „listonosza”.

Każde z powyższych oszustw jest szczególnie dotkliwe, ponieważ bardzo często seniorzy w wyniku działania przestępców tracą oszczędności całego życia. Tak było i tym razem na Żoliborzu. Do 86-letniej pokrzywdzonej na telefon stacjonarny, zadzwoniła kobieta i powiedziała, że jej wnuczka kierując samochodem rozmawiała przez telefon i potrąciła na przejściu dla pieszych kobietę w ciąży, która następnie trafiła do szpitala. Rozmówczyni poinformowała pokrzywdzoną, że wnuczka otrzymała pomoc „radcy prawnego”, który przyjdzie po pieniądze. Z rozmowy wynikało, że „odszkodowanie” miało wynosić powyżej 100 000 zł. Pokrzywdzona 45 tysięcy złotych, bo tyle udało jej się zebrać, przekazała nieznanemu mężczyźnie.

Seniorze,

NIE PRZEKAZUJ ŻADNYCH PIENIĘDZY I KOSZTOWNOŚCI. NIE ZACIĄGAJ KREDYTU. ROZŁĄCZ SIĘ I POWIADOM POLICJĘ DZWONIĄC NA NUMER ALARMOWY 112. O całym zdarzeniu poinformuj także osoby najbliższe i znajomych, przestrzegając ich przed tego typu oszustwami.

ZAPAMIĘTAJ!

FUNKCJONARIUSZE POLICJI, CBŚP, STRAŻY POŻARNEJ, POGOTOWIA, STRAŻY MIEJSKIEJ

  • NIGDY NIE PROSZĄ O PRZEKAZANIE PIENIĘDZY
  • NIGDY NIE INFORMUJĄ O PROWADZONYCH DZIAŁANIACH

 

Nigdy nie oddawaj swoich oszczędności i kosztowności w obce ręce.

Nigdy nie bierz kredytu w banku lub parabanku.
Nie wypłacaj pieniędzy, nie zamykaj lokat w banku.

Nie przekazuj danych osobowych ani bankowych.

podinsp. Elwira Kozłowska

 

 

Powrót na górę strony